onsdag 17 november 2010

Mina spellistor än så länge

Hela dagen idag har jag gjort listor på Spotify. Har knappt haft några innan och det är värdelöst. Hallå, skivhyllan är död. Hur ska man annars kunna visa vem man är om det inte vore för listor på Spotify? Dessutom kommer man ju aldrig på vad man ska lyssna på när man har chans att lyssna på exakt vad som helst.

Dessa listorna har jag nu:

Lördagslistan. Det är en gammal lista och en av de få jag hade. På den får man lägga i stort sett vad som helst så länge det är partytakter i det hela. Man kan slänga dit och ta bort grejer hela tiden.

Random låtar och blandad skit. Där får man också lägga och ta bort hela tiden. Fast den behöver inte passa till något särskilt. Inga partytakter nödvändig alltså. Får innehålla både högt och lågt. Allt mellan Spice Girls och Joy Division.

Juliga hits. Ja, alltså, det är en jullåtslista. Innehåller allt från Carola till Glasvegas.

Fuck You Very Much. Innehåller enbart låtar på temat "jag behöver inte dig ditt as".

Eh Britpop. Inga konstigheter. Innehåller britpop från 90-talet. Oasis, Blur, Suede, Supergrass etc.

Dancing On My Own. Det är inte enbart en låt av Robyn, det är även en spellista på min Spotify. Innehåller electroskit.

Deprimerad och vill dö. Innehåller en del grunge. Men även Placebo, Radiohead, Nine Inch Nails etc. Syftet är att lyssna på denna lista i tradiga stunder och kunna tänka "jag är i alla fall inte ensam".

Gubbhits. Gubbiga hits alltså. Så som Born To Run, With Or Without You, Heart Of Gold och så vidare och så vidare.

Försöker va cool. Min första och enda lista innehållande endast Hiphop.

Svensk falsksång 90tal. Innehåller Svenska indiehits från 90talet. Typ Bad Cash Quartet, BD, Brainpool och Popsicle.

Svenska hits 00tal. Ja, den är vad det låter som. En massa massa svenska hits från 00-talet.

R&B-brudar och skit. Endast kvinnor, endast R&B och så lite skit. Innehåller artister som exempelvis Beyonce, Whitney, Mariah, Rihanna, Christina och Alicia.

Dimmig Växjö-nostalgi. Innehåller mycket av det vi lyssnade på om och om och om igen på Seminarievägen. Ofta på fyllan, ofta olyckligt kära, ofta gråtandes, ofta hysteriska, ofta på jakt efter den perfekta festen. Tänk Åkesons vita på tetra, rött nagellack, Klippoteket Hair spray Xtra strong, msn och vaniljparfym.

När jag var barn. Innehåller boybands och Spice Girls typ. Allt som är dåligt men som ger nostalgi och därför är bra.

Inga kommentarer: