onsdag 13 april 2011

"Näthatet" har fått ett ansikte

Kenza lägger ut IP-adressen på en tjej som upprepade gånger skrivit jävligt otrevliga kommentarer på hennes blogg. Nu går tjejen i fråga ut offentligt och lipar över det här med IP-adressen som offentliggjorts. Inget bra drag tror jag. Man får inte direkt några sympatier för tjejen. Hon säger bland annat något i stil med "men hon är ju ful, får man inte tycka det eller?". Reportern frågar henne om hon inte bara är avundsjuk (väldigt uttjatat det här med att man bara är avundsjuka så fort man ifrågasätter något, men här känns det ändå motiverat) och tjejen förnekar att så skulle vara fallet.

Antingen är bruden blind eller så är hon nog avundsjuk trots allt. För vad fan, det finns väl ingen brud i världshistorien som är snyggare än Kenza? Herregud, vad den tjejen är snygg! Jag är inte ett dugg avundsjuk, hon tillhör en klass för sig, som inte går att jämföra sig med. Jag är mest bara glad att det finns så snygga människor. Att det kan existera. Jag fattar inte varför folk skriver taskiga kommentarer utan substans? Som liksom inte säger något annat än "du är ful". Klart man kan vara kritisk till det som skrivs i bloggar, men då bör man nog vara lite mer konstruktiv än så.

Sen undrar jag om det är olagligt att ge ut någons IP-adress. IP-adresser lämnar ju spår överallt. Jag ser exakt vilka IP-adresser som varit inne på min blogg. Däremot kan jag inte se vem adressen tillhör. Det krävs ett domstolsbeslut för att få veta vem som står bakom en viss IP. Sen kan man ju dra sina egna slutsatser och räkna ut vems IP det är, men då måste man ju känna till personen i fråga. (Vad diverse hackers kan och inte kan, det har jag däremot ingen aning om).

NU däremot vet ju alla vem som skrivit elaka kommentarer på Kenzas blogg. Men det är ju tjejen som hängt ut sig själv. Riktigt skarpt!

Inga kommentarer: