måndag 18 oktober 2010

Min coach!

Idag har jag träffat en jobbcoach. Vilken grej alltså. En snubbe som får betalt för att skaffa mig ett jobb. Det var en typisk ekonombackslickbratförsäljar-typ och han sa att "det är lika viktigt för mig som för dig att du får ett jobb" (alltså han får bara betalt om/när jag så att säga fått in foten på arbetsmarknaden) och vi vet ju alla att ekonombackslickbratförsäljar-typen alltid får sin vilja igenom. Egen konsultfirma och allt hade han. Säkert kommer han ha en mille på kontot innan han är 30. Säkert var han mer framgångsrik än mig vid 19 års ålder än jag är nu, vid 25. Inte så svårt att slå i och för sig.

I alla fall.

Vi gjorde saker som: skriva ner alla mina bra egenskaper på ett papper. "Vart ska jag börja? Och hur ska jag kunna sluta?" frågade jag. Inte. Sen sa han att jag kan ringa honom NÄR SOM HELST som jag undrar något om jobb eller kanske ska på en intervju och behöver bli peppad.

Jag ser framför mig att jag dagen innan en anställningsintervju står inne på H&M och lider helvetets alla kval. Men så plötsligt kommer jag på: jag kan ju alltid ringa min coach. Och jag ba "Hej du, det är jag. Liiiite panik här kan man säga. Ska jag välja en kavaj med eller utan axelvaddar inför intervjun i morgon?".

Mot slutet av mötet hände det magiska. Det som fått mig att gå runt och vara odrägligt självsäker hela den här dagen: Jag gnällde lite om att det är ingen mening att sitta här och prata om intervju EFTERSOM JAG FAN ALDRIG BLIR KALLAD PÅ INTERVJU ÄNDÅ. Så gav jag honom Det Personliga Brevet (man skulle ta med CV och brev) som jag formulerade på bibblan härom dagen för att han skulle kunna granska det och tala om vad felet är. Han läste och då *KABOOM* sa han det: "detta är verkligen jättebra. Jättebra. Verkligen. För mig är det en gåta att du inte blir kallad på intervju". HA! Sen kollade han på CV:t och han gillade det också. YES!

Men så återstår frågan: Varför blir jag aldrig kallad på intervju? VA VA VA???

Ps: Kan man få en kärleks-coach tilldelad sig också? Vilken myndighet går man till om man vill ha en sån?

Ps2: Förlåt för överanvändandet av kolon i den här texten.

Inga kommentarer: