måndag 13 februari 2012

Kanske inte ÄR Leyla ändå

Nu känner jag mig lite orolig vad gäller bakningen. Har förberett en tårta. Den är så här: botten av digestive (som på cheesecake), ovanpå det vit choklad som jag smält och sedan brett ut, ovanpå det nutella och ovanpå det kolasås (har gått efter principen: släng allt som är gott i en hög och det blir jättegott). Problemet just nu är detta: jag skulle använda kondenserad mjölk som kola men den burken jag hade gick ut för två år sen. Och jag orkade inte går längre än till ICA här bredvid för att handla och här hade de inte kondenserad mjölk. Så då googlade jag fram receptet på vanlig kolasås och köpte ingredienser till det istället. MEN den där kolasåsen blev lösig. Jag hällde den i alla fall på tårtan för jag tänkte att den skulle stelna när den svalnat. Men nu har den stått i kylen i flera timmar och den är fortfarande lösig. Jag har den i en springform och när jag tar bort kanten kommer ju hela tårtan att rinna ut. Men det kanske inte gör så jävla mycket ändå? Rinnig tårta kan väl aldrig vara äckligt? I alla fall. Ovanpå kolasåsen ska det vara skivade bananer och ovanpå bananerna ska det vara grädde och ovanpå grädden ska det vara maränger.

Det som oroar mig nästan mer än att tårtan är rinnig är att den kanske är för sötsliskig? Förmodligen är den det. Jag har hällt på 6 dl kolasås nämligen. Frågan är dock om det finns något som heter för sötsliskig?

I alla fall igen. Sen har jag bakat lemon bars som skulle se ut så här. Nu blev de inte riktigt sådär. De blev platta. Och när jag skulle skära dem följde gegget med kniven så att det korvade sig. Sen faller de sönder väldigt väldigt lätt samt fastnar i varandra. Men smaken är det inget fel på. Absolut inte. Förutom att de är mycket sura. Jag gillar sura grejer men frågan är om andra gillar det lika mycket?

Förutom tårta och lemon bars så har jag bakat kolakakor och de blev helt perfekta. De oroar jag mig inte alls över.

Inga kommentarer: