lördag 4 februari 2012

Bibblan igår

Jag var i byn okristligt tidigt alltså. Efter Maxi tänkte jag gå inom biblioteket och kolla om de hade några böcker om projektledning (till ett skolarbete). Klockan var bara halv nio men dörrarna var öppna och jag drog då den logiska slutsatsen att det bara var att kliva in. Så gick jag upp på andra våningen där fackböckerna finns och började leta efter en sökdator. Då gick jag av en slump förbi en självhjälpsbok som jag inte kunde låta bli. Kände direkt att denna måste jag bara låna. Såg det dessutom som ett tecken att den stod där längst ut på en hylla och liksom talade till mig. Tänkte att om jag lägger den längst ner i högen av seriös litteratur kommer inte bibliotekarien att lägga märke till vad för skräp som också råkade slinka med. Då plötsligt kom det just en bibliotekarie och petade mig på axeln och ba "ursäkta, men vi öppnar inte förren klockan 11". Jag kollade mig omkring och såg att det verkligen bara var jag därinne förutom de som jobbade. Och att dörrarna nu helt mystiskt var stängda. Personalen satt och hade någon form av morgonmöte. Jag ursäktade mig och sa att jag bara skulle lägga tillbaka en bok. Då tog hon den rakt ur handen på mig och sa att hon kunde låna ut den eftersom jag nu ändå var där. Ja, och så gick hon och skannade in boken Hitta kärlek. Lär dig flirta, dejta och älska

Skammen alltså. 


Inga kommentarer: