fredag 30 december 2011

Fake it til you make it (nyårslöfte)

Problemet med nyårslöften är att man glömmer dem. Jag tänker kanske på det i två dagar in på det nya året och sen är löftet helt borta ur huvudet. Och då blir de väldigt svåra att hålla. Så i år ska jag sätta en lapp på kylskåpet med en påminnelse. Eller lägga en lapp på sängbordet. För om jag bara påminns om det kanske jag kan hålla löftet? Det är viktigt med nyårslöften eftersom att det är värsta chansen till en nystart. Jag har haft många förslag senaste tiden på vad löftet för 2012 ska bli, men nu har jag bestämt mig. Jag ska sluta vara så sur och bitter. Och om jag känner mig sur och bitter så ska jag fejka. Jag ska framstå som en person som på det stora hela är glad och positiv. Jag har fått för mig att man blir positiv av att man låtsas vara det.

Det började redan idag. Jag vaknade på ett jävla humör och bestämde mig för att jag minsann tänkte ligga i sängen och tjura hela dagen. Så gjorde jag det en stund. Sen uppbringade jag all min styrka och satte mig upp och tvingade fram ett leende. Och så drack jag en kopp kaffe och käkade två knäckemackor och sen ringde jag Jennie och frågade vad de gjorde idag. Och så promenerade jag hem till dem och pressade fram mitt glättigaste jag och ingen kunde märka att jag innerst inne var asförbannad. Och förmodligen var jag ju mindre asförbannad än vad jag varit om jag legat i sängen hela dagen. Sen gick vi en lång runda och jag shoppade en stickad tröja som inte var svart och senare på kvällen hängde jag med när Jennie skulle skjutsa Julia till Bromölla, bara för att jag älskar att åka bil. Och så blev denna dagen en helt ok dag. Mycket bra övning inför 2012. Som enligt alla horoskop ska bli det bästa året någonsin.

Och bara för att jag inte har någon som helst fest att gå på på nyårsafton tänkte jag att jag ska sitta hemma och deppa och tycka synd om mig själv hela kvällen. Men nu har jag omvärderat och har bestämt mig för att vara hos Jennie och käka middag och dricka vin och kolla på raketer och umgås med levande människor istället. Måste vara mycket bättre än att ligga hemma på soffan och tjura. ELLER HUR?

Måste måste måste bli mindre av en antingen-eller-person. Där allt antingen är på topp eller allt är skit. Just nu sitter jag här med en enorm ångest inom mig helt utan anledning, typiskt sånt jag ska sluta med. Om det inte finns någon anledning så finns det ju inte det och det är jävligt onödigt att känna något som inte finns. Om det är en dålig känsla alltså. Men tänk då hur det hade känts nu om jag suttit hemma och tjurat hela dagen. Antagligen mycket värre.

Varje gång jag blir handlingsförlamad och märker att jag fastnar i en dålig tanke och inte orkar någonting, då ska jag hitta på något ändå. Tvinga mig själv. Om än bara så litet. Gå en runda, läsa en bok, gå hem till någon och dricka kaffe, ta bussen någonstans, glo i affärer... Det går, om man verkligen vill.

OCH så ska jag åka till Malmö minst en gång i månaden. Det är där jag har min bästa vän och det är där man har kul på riktigt. Där behöver man inte ens fejka.

Däremot ska jag säga nej till folk och saker som är dåliga för mig. Personer och saker som får ett äkta leende att förvandlas till ett fejkat. Det är ett minilöfte vid sidan av det stora löftet. De går lite hand i hand. För mig ska 2012 ska handla om mig.

Inga kommentarer: