fredag 13 maj 2011

The queen of flärd

Kollade på Marie Antoinette igår. Filmen alltså. Den av Sofia Coppola. Älskar den filmen. Så snygg. Så ball. Så bra musik. Sen läste jag allt jag kunde hitta om Marie Antoinette på nätet för att friska upp mina historiekunskaper. Då började jag tänka på hur otroligt längesen det är som hon levde och frodades i Versailles. Det blev jobbigt att tänka på. Så jag var tvungen att reda upp saker och ting och få det att inte verka så otroligt längesen ändå.

Kom fram till det här:

Min farmor är 94 år. Hon föddes 1917. Om man tänker att alla kvinnor bakåt i det släktledet fick barn vid 25 års ålder (men typ i alla fall), då föddes Marie Antoinette när min farmors mormors mormors mormors mor var 13 år gammal. Inte så längesen ändå!?!

Eller om man tänker så här då: Marie Antoinettes äldsta dotter Marie Therese av Frankrike dog den 19 oktober 1851. Den nyheten kunde farmors mormors mor läsa om i Aftonbladet! Inte längesen alls.

Sen läste jag lite om Rose Bertin, den första kända franska modeskaparen. Hon som gjorde Haute couture till ett begrepp (enligt Wiki). Jag vet inte, men jag kände att infon om henne var väldigt intressant. Hon designade Marie Antoinettes kläder och hittade på de där roliga frisyrerna med fåglar och båtar i. Misstänker att det var en fantastiskt rolig kvinna.

Måste skaffa en bok om allt det där. Det franska hovet. Inte anrättningarna och den skiten. Vill bara åt lyxen, flärden och dekadensen. Den visste inga begränsningar.

Inga kommentarer: