fredag 30 mars 2012

Mat

Mat som jag önskar att jag gillade:

Musslor
Ostron
Råbiff
Kaviar

Det enda av det där jag ens smakat är kaviar. Men jag kan inte tänkta mig något vidrigare än rå köttfärs. Eller ännu värre, mat som är så rått att det fortfarande lever? Men visst är det så att en person som uppskattar exempelvis råbiff är så mycket mer intressant och ball än någon som ba "blääääää rått kött". Plus så har jag hört att det ska vara jättegott? Kaviar (nu snackar vi inte sådan på tub) är ju egentligen gott men jag äcklas av det.

Kommer ihåg när jag hörde talas om sushi första gången (eftersom jag kommer från landet var det förmodligen minst tio år efter det att alla andra i Sverige hört talas om det) och hur jävla äckligt jag tyckte det lät med rå fisk. Ändå ville jag så gärna tycka om det, eftersom det var så trendigt. Så till slut testade jag men då valde jag någon slags sushi-light där fisken inte var rå utan typ gravad eller nåt. Älskade kombinationen av fisk, gurka, ris, alger, ingefära, wasabi och soya. Så småningom vågade jag äta sushi från en riktig sådan restaurang och insåg att ju råare desto bättre. Nu ba älskar jag rå lax och rå tonfisk.

Måste kanske testa råbiff ändå. Dock inte hemmagjord.  Misstänker att man kan dö av köttfärsen från ICA.

En gång köpte jag sushi på ett ställe (tror det var i Melbourne eller möjligen Perth) där det fanns hur många olika sorter som helst att välja på. Inte bara med fisk och skaldjur utan även olika slags köttsorter. Innan jag hann tala om vilka sorter jag ville ha sa tanten i disken: "låt mig gissa". Sen pekade hon ut exakt de sorter jag hade bestämt på förhand. Likadant gjorde hon med min kompis. Tanten ba: "jag har ett sjätte sinne, jag kan se på folk vilken slags sushi-smak det har". FANTASTISKT!        

Inga kommentarer: