fredag 12 oktober 2012

Hen kan du va själv gubbkärring

Det finns folk som är emot ordet hen. Jag personligen är emot folk som är emot ordet hen. Hen är det bästa som hänt svenska språket sen... någonsin? Jag överväger att sluta debattera med folk som är emot hen. Varför? Därför att de är enfaldiga och obildade. Jag vill inte ha med folk att göra som är emot ett litet ord som betyder så mycket och som kan göra så mycket.

Nej, de kan förmodligen inte ens vara mina vänner. Lika lite som jag kan vara vän med en sverigedemokrat. MEN, jag säger som jag skulle sagt till just en sverigedemokrat "jag kan inte vara vän med dig så länge du har de åsikter du har, men så fort du kommer på bättre tankar, då kan vi prata".

Ok. OM jag ska diskutera ordet hen med någon igen så ska jag inleda med frågan "Har du någonsin läst en bok om genusteori och/eller queerteori?" Är svaret JA, då kanske jag kan överväga.

Men om jag en gång till hör en person säga "kvinnor kommer alltid vara kvinnor och män kommer alltid vara män" som argument emot hen, då fan kreverar jag. Typisk kommentar från någon som INTE FATTAT NÅGONTING. Hur fan ska man kunna ha en diskussion med en sån person? 

 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snacka om taggarna utåt,men det kvittar, ordet
är lika meningslöst ändå.

Saturday Nights sa...

Obildad!

The AS sa...

Jag älskar hen av praktiska anledningar. Man slipper hålla på med han/hon när man inte vet könet på personen. Men detta argument antar jag stör som fan? Kan vi ändå va vänner H? : )

Saturday Nights sa...

Det finns (minst) två dimensioner. Den ena är att det är praktiskt. Det förenklar. Det är en utveckling av språket. Och bara det är en bra anledning att använda hen. Sen finns det en större och djupare dimension som kan få en enorm betydelse, större än de flesta kanske kan se. Man måste förmodligen vara påläst inom feministisk teori och queerteori för att förstå. Den är komplicerad. Jag började intressera mig för dessa teorier när jag var 17, dvs för tio år sedan, jag har alltså hunnit få en hel del träning. Det är konstigt att de som har läst och tänkt är för medan de som inte läst och inte tänkt ofta är emot. Vem har rätt? Den som är påläst eller den som inte är det? Sen är det också intressant hur mkt ordet engagerar och upprör. Bara att det finns ett FÖR eller ett EMOT är konstigt. Svenska akademins ordlista tar in massa nya ord varje år (och stryker lika många), men dessa ord kommer och går utan att någon ens noterar. VAD är det som är så upprörande med hen? Varför ses det som ett så stort hot? Jag har en stark aning om svaret på den frågan och svaret förtydligar ännu mer att hen behövs av mer än bara praktiska anledningar. Men för att svara på din fråga ja, vi kan vara vänner, ditt argument är ett BRA argument och med dig kan jag absolut diskutera frågan, du är motsatsen till obildad :)