måndag 9 augusti 2010

Romantik

Jag har en romantisk dröm. Eller två olika drömmar egentligen som är ungefär likvärdiga. Jag skulle bli totalt tillfredsställd om bara en av dem blev uppfylld.

Den ena är så här: jag jobbar en säsong inom valfri bransch i en svensk sommaridyll fast off season. När det bara är jag och lokalbefolkningen där. Semesterfirarna är borta sedan länge. Det är blåsigt, grått och regnigt och jag bor inneboende på vinden i en stor vit och ensligt belägen villa nära havet med gångavstånd in till byn. Det är mysigt inrett med en säng, en liten tv och en kokvrå. Jag har tända stearinljus överallt och från fönstret ser man alla båtar ligga uppe på land täckta med pressänning. Jag lär känna en snygg ortsbo som liksom inte alls är min stil men som på något sätt ändå är väldigt tilltalande. Han är några år äldre än mig, klok och handlingskraftig. Vi upptäcker att vi trots alla motsättningar har mycket gemensamt och inleder en passionerad kärleksrelation. Vi går långa promenader i snålblåsten och drömmer om sommaren medan min romans roat berättar om alla knäppa saker han sett semesterfirare från storstan göra under sommarmånaderna. När jag inte arbetar eller umgås med min romans sitter jag på min lilla vind och läser böcker, kokar olika soppor och skriver på en roman.

Den andra drömmen är ungefär som den första fast den utspelar sig i Norrland, så högt upp som möjligt under vintersäsongen när det är som kallast och snöigast.

Så nu kollar jag off season-arbete på typ Gotland och olika platser i norra Sverige. Hittills har det gått sådär.

Inga kommentarer: