lördag 26 november 2011

Bak

Nu har jag bakat lussekatter och i kylen ligger hemmagjord pepparkaksdeg som jag tänkte baka i morgon. Hittade ett svinenkelt recept som gav ca noll disk. Och viktigast av allt, man kavlar inte degen och trycker ut figurer och så vidare, man rullar den till en tjock korv och skär den i tunna skivor. Perfekt. För vi vet ju alla att det är skittråkigt att baka pepparkakor egentligen. Man bara tror att det är kul, för att det är tradition.

Fan jag vill inte sitta hemma och baka jävla julskit. Jag vill vara ute! Jag vill hellre stå och spy i en gränd just nu än att baka julskit. Men det går ju inte. Nej, för jag råkar bo här av alla ställen.

Ett och ett halvt år kvar nu.

I alla fall. Åter till baket. Det hände något konstigt med lussekatterna. Degen jäste inte. Inte en millimeter. Den var inte fluffig på något sätt. Helt hård var den. Tänkte nästan kasta den. Men gav det en chans och gjorde bullar av den. Behövdes inte ens något mjöl till utbakningen, degen bara rullade utan att fastna ändå. Så slängde jag in det i ugnen. Det stod 5-8 minuter i receptet men jag fick ha dem inne i 15 minuter för att de skulle få färg över huvud taget. Och i ugnen började de växa. Och som de växte. Varje bulle väger typ ett kg och är väldigt kompakta. Men ändå fluffiga på något sätt, och inte döbakta alls. Smakar perfekt. Påminner om de där fantastiska lussebullarna de säljer på 7 eleven.

Nu är frysen full.

Aja. Som sagt. Man önskar ju att man satt på en förfest någonstans just nu.  

Inga kommentarer: