måndag 5 september 2011

Husmansmostern

Idag har jag varit barnvakt. Hämtade på dagis och det är alltid lika nervöst innan man vet om det här är dagen han kommer springandes och hoppar upp på en eller om det här är dagen han tänker ställa sig i ett hörn och vända bort huvudet och vägra följa med. Idag var dagen han sprang och hoppade. Tur det. Det där svettiga kallpratet med dagispersonalen blir så mycket mer ansträngt från min sida annars. Vill så gärna framstå som en ordentlig, vettig och pålitlig person. Och vad är det meningen att man ska fråga liksom? Har han ätit och bajat ordentligt? Änte vet jag.

När vi kom hem gjorde jag mig till och lagade näringsrik husmanskost. Köttbullar, potatis, kokta morötter, blomkål och brunsås. Ungen tog två tuggor och ba "nu vill jag ha godis". Jag ba "ok". Sen ut i regnet och iväg till affären och typ "ta vad du vill ha". Är världens bästa barnvakt.

Jag har sträckt baksidan av låret i en avancerad lek med bil på golv. Men det var det värt. Så himla rolig och gullig unge!

Nu sover han.

Inga kommentarer: