onsdag 14 november 2012

Hypnos

Jag har länge tänkt på det här med hypnos. Att jag skulle vilja testa mot olika åkommor jag har. Verkar så enkelt. Någon räknar baklänges från tio och så vips kan man bli av med vilka ovanor som helst. Så kom jag att tänka på att hypnos är ju samma tillstånd som det tillstånd man är i precis när man somnat. Och därför har jag i just det tillståndet försökt tänka saker som "du är inte längre rädd för tandläkaren" eller "godis är äckligt", men det funkar inte för jag somnar ju och försvinner bort.

Så laddade jag ner en app som hjälper en att somna. Det är en röst som berättar hur man ska slappna av och så där. Man sätts ganska snabbt i det där tillståndet och jag tänkte att det hade varit perfekt om den då slår om och börjar snacka terapi istället. Så kom jag på att det kanske finns hypnosappar? Jag kollade och DET FINNS DET!

Så nu har jag en app som först säger åt en att slappna av och slappna av lite till och lite till och så säger den att man ska föreställa sig att man är på ett lyckligt ställe. Sen räknar den ner från tio och när den kommer till ett är man ganska borta men man hör ändå vad den säger. Just denna hypnos är för bättre självförtroende och framgång så när man är där i det där tillståndet säger den saker som "tänk dig att du skriver ner alla dåliga saker som du tycker om dig själv på en whiteboard. Sen suddar du ut alla dessa ord och fyller tavlan med positiva saker istället. Du är VÄRDEFULL. Du är FRAMGÅNGSRIK. Du är INTELLIGENT. Du är OMTYCKT".

Sen minns jag inget mer, men den håller på i 40 minuter och sen kör den en gång till i repris. Fast då sover jag djupt. Men den ska funka trots att man sover. Jag gör detta varje kväll när jag gått och lagt mig. 21 nätter i rad ska man köra och sen är man tydligen framgångsrik.

Finns även mot att sluta röka, sluta snusa, bli av med social fobi, få en sund inställning till mat. Och så vidare. Vissa är väldigt dyra men om den jag har som bara kostade 7 kr funkar (den är på engelska) kanske jag slår till på en dyr på svenska. Kan bara inte bestämma mig för vilken ovana jag vill satsa mest på att bli av med? 

Herregud, vad genialt. Hypnos som app.   

Inga kommentarer: